از گریه‌های عموقناد تا روایت رسول نجفیان از شرمندگی دوست یهودی‌اش

از گریه‌های عموقناد تا روایت رسول نجفیان از شرمندگی دوست یهودی‌اش

saber emami qaza

مراسم گردهمایی سینماگران حامی مردم مظلوم غزه، شب گذشته با گریه‌های مجید قناد و روایت رسول نجفیان از شرمندگی دوست یهودی خود نسبت به جنایات غزه همراه بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس، گردهمایی سینماگران در حمایت از مردم غزه شب گذشته با حضور شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدصابر امامی دبیر انجمن سینمای مقاومت، خالد قدومی نماینده حماس در ایران، منوچهری مدیر دوبلاژ صدا و سیما، محمد خزایی تهیه کننده و جمعی از هنرمندان از جمله رسول نجفیان، رضا توکلی، کامران تفتی، مهروش وقاری، مجید قناد، کیانوش گرامی، محمدرضا شفیعی، مهدی دادخواه، حسین محب اهری در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

شهاب مرادی در گردهمایی سینماگران در حمایت از مردم غزه که شب گذشته در فرهنگسرای شفق برگزار شد، اظهار داشت: بیش از 60 سال است که جمعیتی تصمیم گرفتند کشوری را تصاحب کنند  و برای این تصاحب دست به خون مظلوم آغشته کردند. مظلومیت تا این حد که سازمان ملل گزارش داده است در هر ساعت یک کودک در غزه کشته می‌شود.

وی ادامه داد: کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع در غزه خیلی ناراحت‌کننده است؛ هر روز این صحنه‌ها را از طریق رسانه‌ها می‌بینیم و من نگران لطافت روحمان هستم که ممکن است تکرار دیدن این تصاویر لطافت روحمان را از ما بگیرد و به نوعی قساوت بیاورد؛ این روزها برای زنان و کودکان غزه گریه می‌کنیم و نگران این هستم که روزی برای این مظلومیت گریه نکنیم.

وی ادامه داد: ما گاهی می‌شنویم که می‌گویند اسرائیل خیلی قدرتمند است در حالی که این حرف‌ها همه‌اش بازی استعمار است؛ انگلیس بیش از 400 سال است که استعمار می‌کند و نقش اسرائیل در اینجا کجاست؟  قطعه اسرائیل تحت حمایت شیطان بزرگ، آمریکاست وگرنه اسرائیل نمی‌تواند مقابل حماس بایستد چرا که قدرت اسرائیل پوشالی بوده و  اسرائیل جزیره ثبات نیست و بسیار لرزان است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان داشت: برخی فلسطین را از بین رفته و محکوم به فنا می‌دانند و اسرائیل را قدرتمند؛ در حالی که اینطور نیست؛ مردم مظلوم فلسطین هیچ تهاجمی نداشته‌اند، در خانه‌هایشان بودند و کشته شدند و ما با چنین جنگی مخالفیم.

مرادی افزود: هیچ منطقی نمی‌تواند از کشته شدن یک کودک دفاع کند؛ و وظیفه ما این است که مراقب انسانیت و لطافت روح خود باشیم و این مهمترین سرمایه هر انسانی است؛ در این مراسم نیز هنرمندان عزیزی را دیدیم که انسانیت را دوست دارند و آمده‌اند تا از انسان‌های بی‌دفاع حمایت کنند ما هم قدردان این هنرمندان هستیم.

*حضور پررنگ در راهپیمایی روز قدس

سیدصابر امامی در این گردهمایی ضمن خوشامدگویی به هنرمندان و مهمانان اظهار داشت: توقع می رود هنرمندان نیز در حمایت از مردم غزه حضور پر رنگی داشته باشند و تلاش کنیم با آنچه در وسع مان هست، این درد و رنج مردم غزه را کمتر کنیم. یکی از کارها حضور پررنگ هنرمندان در راهپیمایی روز جهانی قدس است که امیداوریم محکم تر از همیشه حضور داشته باشیم.

* قناد: بچه های غزه با رنگ خون آشنا شدند

مجید قناد یکی دیگر از هنرمندان حاضر در گردهمایی بود که می گفت: 35 سال است برای بچه ها کار هنری می کنم؛ ما در ابتدا به بچه ها رنگها را یاد می دهیم و بعد درباره رنگها با آنها حرف می زنیم؛ بچه های غزه این روزها با رنگ خون آشنا شدند.

وی در حالی که بغضی در گلو دارد، می گوید: وقتی به بچه ای واکسن می زنند، صدای گریه شدید او را می شنویم، در گوشه ای دنیا کودکانی هستند که با موشک و آتش و گلوله ها سر و کار دارند. چطور می توان به این کودکان گفت که به کودکی تان برسید. آخر چگونه می توان پذیرفت که یک کودک با گلوله ای بسوزد. با چه زبانی باید به اسرائیل بگوییم این کودکان جنگ را دوست ندارند.

* نجفیان: شرمندگی دوست یهودی ام از حملات اسرائیل به مردم غزه

رسول نجفیان در این گردهمایی ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم غزه، اظهار می دارد: دین ما دینی است که دین عیسی و موسی در آن جمع شده است. دینی کامل، که رژیم غاصب اسرائیل در آن به بهانه دین یهود بر مسلمانان می تازد؛ بنده دوست یهودی دارم که این دوست عزیزم با دیدن وقایع غزه گریه می کرد و می گفت: «من از این کشتار خجالت میکشم» به او گفتم: «نه عزیزم، شما در قلب ما جا  دارید، اینهایی که کودکان بیگناه را می کشند، صهیونیسم هستند و حسابشان با شما جداست».

این هنرمند عرصه موسیقی و تلویزیون می افزاید: امروز می بینیم که گروهی به نام «داعش» به اسم مسلمان بودن، مسلمانان را می خواهد به جان هم بیاندازد؛ اما ما باید هوشیار باشیم. بنده به عنوان یک هنرمند کاری که می توانستم انجام دهم این بود که شعری برای غزه به سبک بختیاری خواندم. اگر چه شعرهایی برای غزه و ظلم به تبار انسان ها خوانده بودم و پخش نشد.

ماه رمضون دوباره نشست به خون

ماه رمضون خشکیده زبون…

ماه رمضون و غاصبون، وحشی صهیون…

* خزاعی: امضای بیانیه حمایت از غزه توسط 450 هنرمند

محمد خزایی در ادامه این مراسم ضمن اشاره به ارسال بیانیه هنرمندان به بان کی مون، می گوید: این بیانیه تاکنون توسط 450 نفر از هنرمندان امضا شده است و هفته آینده به سازمان ملل داده می شود. این کار کمترین کار است که از سوی هنرمندان انجام می شود در قبال آن ظلم بزرگ در حق مردم مظلوم فلسطین.

* منوچهری: مسلمانان می توانند در ثانیه ای اسرائیل را نابود کنند

منوچهری مدیر دوبلاژ صدا و سیما در گردهمایی سینماگران در حمایت از مردم غزه که شب گذشته در فرهنگسرای شفق برگزار شد، اظهار داشت: حدود 66 سال است که عزیزانی در گوشه‌ای از جهان کشته می‌شوند آن هم به دست کسانی که در طول این سال‌ها دم از دموکراسی زدند و از این کشندگان جانبداری کردند.

وی ادامه داد: من به عنوان یکی از کوچکترین اعضای هنری این مملکت می‌گویم که اگر تمامی مسلمانان جهان بخواهند، می‌توانند در ظرف ثانیه‌ای اسرائیل را از بین ببرند.

منوچهری خاطر نشان کرد: کشته شدن زنان و کودکان به جز درد و رنج چیزی بر جای نمی‌گذارد و ما دعا می‌کنیم که هر نوع در جنگ در سراسر جهان تمام شود چرا که نه تنها کودکان غزه بلکه کودکان آفریقا و آسیا باید در آسایش و آرامش زندگی کنند و ما با تمام وجود این آرزو را می‌کنیم و امیدواریم صدای ما به گوش آنهایی باید بشنوند، برسد.

* توکلی: باید در موضوع غزه به رسالتمان عمل کنیم

رضا توکلی در گردهمایی سینماگران در حمایت از مردم غزه در ادامه بیان داشت: آیا هنرمندی هست که بتواند نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی و آنچه که در اطرافش می‌گذرد بی‌تفاوت باشد؟ آیا می‌توان نسبت به بچه‌هایی که بی‌گناه هستند و به آنها ظلم می‌شود بی‌تفاوت بود.

وی ادامه داد: این هنرمندان که دغدغه دفاع از مظلوم را دارند باید شرایطی برایشان آماده شود تا بتوانند در رابطه با غزه و کودکانی که پیکر نحیف‌شان توسط رژیم غاصب به خاک و خون کشیده شده است کاری کنند. این بستر را باید برای نویسندگان و فیلمسازان فراهم کرد.

این بازیگر سینما و تلویزیون خاطر نشان کرد: در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران به یاد دارم وقتی که در منزلمان صدای اصابت بمب به گوشمان می‌رسید فرزندم از ترس به آغوش من پناه می‌آورد و هنوز هم آثار آن ترس‌ها را به همراه دارد لذا ما باید اوضاع کودکان و زنان غزه را بتوانیم خوب درک کنیم و باید رسالتی که روی دوشمان است را به سرانجام برسانیم.

* قدومی: هنرمندان با ابزارشان از مردم غزه حمایت کنند

خالد قدومی نماینده حماس در ایران در گردهمایی حمایت سینماگران ضمن قدردانی از حضور هنرمندان در این مراسم اظهار داشت: تاکنون موشک‌های ما توانسته است عمق دشمن را به دست بگیرد، پایگاه‌های نظامی را نیز هدف قرار داده است و حتی یکی از سربازان متجاوز رژیم صهیونیستی را به اسارت گرفته است؛ ما توانستیم به پشت خطوط دشمن هم نفوذ پیدا کنیم؛ و در جای دیگر مسئله کشتار مردم بی‌گناه است که در خانه‌هایشان هستند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جغرافیایی غزه این منطقه از یک سو به سمت دریا راه دارد، از سوی دیگر رژیم صهیونیستی مسیر آن را بسته است و فقط یک گذرگاه رفح وجود دارد که از 8 سال گذشته مسدود است؛ ما حتی در شهر غزه فرودگاهی داشتیم که در سال 2001 توسط اسرائیلی‌ها تخریب شد، مردم این شهر حتی از نعمت برق در تمام ساعات محروم هستند؛ 90 درصد آب غزه غیرقابل آشامیدنی است؛ در برابر این همه محرومیت 96 درصد از مردم این منطقه با تحصیلات بالای جامعه فرهخیته‌ای را شامل می‌شوند.

این نماینده حماس در کشور یادآور شد: اگر بخواهیم تصویر دیگری از غزه را برای شما بیان کنیم این است که غزه در حال حاضر به شدت مورد حمله قرار گرفته است؛ آیا رژیم صهیونیستی اهداف نظامی را دنبال می‌کند؟ به طور حتم اینطور نیست چرا که آنها با تخریب خانه، مدرسه و حتی بیمارستان‌ها اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

وی بیان داشت: هنرمندان از روح لطیفی برخوردار هستند و انتظار ما از این جامعه این است که پیام مظلومیت مردم غزه را به جهانیان برسانند؛ اگرچه رزمندگان صاحب موشک و سلاح هستند تا در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی مقاومت کنند منتهی تأثیرگذاری قلم، سخن و تصویر بیشتر است.

* تفتی: قلبم از سوختن مغز استخوان کودکان غزه می‌گیرد

کامران تفتی در گردهمایی سینماگران در حمایت از مردم غزه که شب گذشته در فرهنگسرای شفق برگزار شد اظهار داشت: من حرف‌هایی را می‌خواهم راجع به یک انسان‌هایی بزنم که بیگناه هستم و به خاطر همین به اینجا آمدم؛ جنگ نامرد است؛ ما هم جنگ را دیده‌ایم اما برای ما دفاع بود و نمی‌دانم اسم این جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را چه می‌شود گذاشت.

وی ادامه داد: بریدن نفس هر کدام از بچه‌ها و زنان هیچ ربطی به قدرت ندارد، من به سهم انسان بودن و اینکه سمت اجتماعی دارد آمده‌ام تا از خون این افراد بیگناه دفاع کنم و اگرچه می‌بینیم که 64 کشور اعتراض‌شان را اعلام کرده‌اند ما هم باید ساکت نباشیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون یادآور شد: در این جنگ جریان موشک‌هایی است که مغز استخوان بچه 3 ساله را می‌سوزاند و به عنوان یک ایرانی از این وضع قلبم می‌گیرد، اینها نشان می‌دهد که این جنگ پر از جهالت است.

وی افزود: یادمان نرود که جهان خیلی عجله دارد و داریم می‌بینیم یکسری آدم بیگناه در گوشه‌ای از این جهان پرپر می‌شوند؛ جامعه هنری هم عملا حضورش را در حمایت از مردم غزه اعلام می‌‌کند.

پخش کلیپ از صحنه های مقاومت و شهادت مردم غزه بخش های دیگری از این مراسم به شمار میرفت و  پایان بخش آن نیز صرف افطاری در محوطه فرهنگسراری شفق بود.

این مراسم ساعت 18:30 با قرائت سوره نصر و خواندن سرود جمهوری اسلامی آغاز شد؛ اگرچه در ابتدای این مراسم حدود 10 نفر از هنرمندان حضور داشتند، اما بعد از دقایقی سالن آمفی تئاتر شاهد حضور پررنگ هنرمندان عرصه های تئاتر، موسیقی، سینما، تلویزیون و رادیو شد.