به گزارش خبرنگار ما امامی در ابتدای این گفت و گوی رادیویی با اشاره به فرصت های تبلیغاتی مشهود و نامشهود در فضای مجازی گفت:علی رغم ظاهر بسیاری از وب سایت های جهانی مانند گوگل که جنبه خدمات رسانی دارند،این رسانه ها با هدف ایجاد فرصت های جدید تبلیغاتی راه اندازی شده اند و امروزه درآمد کلانی از همین تبلیغات بدست آورده اند.
سید صابرامامی افزود: گوگل علاوه بر امکان تبلیغات مستقیم برای کمپانی ها بر اساس نیازها و خواسته های جستجوگران گوگل،فرصت هایی غیر مشهود نیز از طریق فروش بانک های اطلاعاتی بزرگ برای خود ایجاد کرده است.گوگل بانک اطلاعات سلائق مورد توجه کاربران را بر اساس تفکیک نوع و منطقه به شرکت های بزرگ میفروشد تا مسیر رو به آینده کسب و کارها را جهت دهد.
این کارشناس فضای مجازی گفت:گاهی خودمان بخشی از فرایندهای تبلیغات در فضای مجازی را تکمیل میکنیم.هنگامی که اطلاعاتی را از طریق وبلاگ یا شبکه های اجتماعی و موبایل خود بازنشر میدهیم چرخه تبلیغات را تکمیل و این فرصت ها را برای ظرفیت های تبلیغی فضای مجازی تقویت میکنیم.
امامی گفت:موضوع بانک اطلاعات بزرگ فرایندی است که در چشم انداز اقتصاد کلان نقشی حیاتی در ذاعقه سنجی و توسعه بازارها بازی خواهد کرد.با اندکی جستجو در اطلاعات شرکت های بزرگ خدمات دهنده اینترنتی در میابیم همگی در ایالات متحده مجتمع هستند و دور از ذهن نیست که میتوانند به اطلاعات یکدیگر دست یابند.شما در یک سایت فضای مجازی عکس و ایمیل خود را وارد میکنی،در سایتی دیگر کد پستی خود را و بر روی دستگاه موبیلت شماره ات را برای تاییدیه راه اندازی شبکه موبایلی متصل میکنی،در عین حال در طول سال از دستگاه شخصی خود تعداد زیادی جستوجو انجام داده ای و در نهایت آدرس پست الکترونیکت هم پر از اطلاعات شخصی است.آیا تجمیع این اطلاعات تصویر شسما را در یک بانک اطلاعاتی تکمیل نمیکند؟این موضوعی است که ما در فضای افکارسنجی و تبلیغات کلان با آن روبروییم.
وی افزود:متاسفانه امروزه کشورهای سلطه طلب به دنبال سهم های بزرگتری از آنچه گفته شد نیز هستند.بعضا به بهانه توسعه فناوری در حوزه سلامت این کشورها خدمات رایگان به برخی کشور های جهان سوم میدهند تا به بانک های اطلاعاتی حوزه سلامت آنها دست یابند و این موضوع امنیت ملی هر کشوری که وارد آن پروژه ها شده است را تهدید میکند.
امامی گفت:مفهوم استثمار امروز تغییر کرده و اگر تصور کنیم در گذشته این موضوع واضح اتفاق میافتاد امروزه با شکل جدید خود همان نقش را دارد اما ظواهر جدیدش خیلی مثل گذشته مشهود نیست.
بنابر این گزارش در بخش دوم برنامه گفتاورد در خصوص مصداق های جدید عملیات مدیریت افکار عمومی سید صابر امامی گفت:مثال جالبی در این زمینه وجود دارد:در سال ۲۰۰۲ با سرمایه گذاری یک برند محصولات بهداشتی چهار خواننده نوظهور وارد عرصه موسیقی بین المللی شدند که با گذشت زمان پس از ده سال سرمایه گزاری یکی از این چهار نفر به خواننده ای مطرح در دنیا تبدیل شده است.نتیجه این سرمایه گذاری این شده که امروز این خواننده ۵۰ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام خود دارد و بخش کلیدی توسعه بازار آن برند لوازم بهداشتی را بر اساس قراردادهایی که قبلا بسته انجام میدهد.
امامی اضافه کرد:امروزه شکل کمپین های تبلیغاتی تغییر کرده است به نوعی که دیگر پخش بصری در تلویزیون و رادیو های سراسری یا نصب بیلبوردهای تبلیغاتی و آگهی های مکتوب در مجلات و روزنامه ها سهم حداقلی به خود گرفته اند.امروزه دیجیتال مارکتینگ یا بهره برداری حرفه ای از فضای مجازی ابزار جدید این عرصه است.
این کارشناس فضای مجازی گفت:متاسفانه در حوزه تبلیغات سیاسی و دینی موضوع مانند تبلیغات اقتصادی واضح نیست و درایت و دقت بیشتری میطلبد.اینکه ما ریشه های دینی خود را به عنوان یک فرصت مقابله در دست داریم مانند یک فرصت است اما جای تاسف دارد که حمله همه جانبه دشمن در برخی نقاط منجر به رخنه هایی شده است و توجه بیشتری مطلبد.
برنامه گفتاورد هر شب ساعت ۲۲ از شبکه رادیویی تهران با موضوعات فرهنگی پخش می شود.