شیرخواران حسینی گرد هم آمدند به محرم ۱۴۳۸

شیرخواران حسینی گرد هم آمدند به محرم ۱۴۳۸

دقایقی از طلوع آفتاب پنجمین روز از محرم سال ۹۵ هجری شمسی گذشته است، خیابان بهشتی و اتوبان رسالت مملو از ماشین هایی است که هر کدام دست کم یک کودک با لباس سقایت را بدرقه می کنند.

هرچه بیشتر قدم برمی داری، به تعداد جمعیت افزوده می شود. اغلب افراد به صورت خانوادگی آمده اند تا در مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) شرکت کنند. صدای نوحه از ماشین ها بلند می شود و فضا را آماده مراسم می کند. این صدا با مداحی حاج محمود کریمی پیوند می خورد، بلندگوهای مصلی مداحی زیبایی از کریمی برای حضرت علی اصغر (ع) را پخش می کنند که با صدای گریه چند نوزاد در هم آمیخته است.

کودکی از ذوق کودکانه اش، عروسک خود را سقا کرده و در آغوش می فشارد. در کنار او مادری در حالیکه فرزندش را در آغوش دارد، با بنر بزرگ مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) که جمله “صدای لالایی می آد” روی آن خودنمایی می کند، عکس های یادگاری می اندازد و این صحنه بارها و بارها توسط مادرهای دیگر تکرار می شود.

جمعیت زیادی در حیاط پایینی مصلی دیده می شوند. برخی ها در صف نذری هایی هستند که توسط مردم عادی پخش می شود و بعضی دیگر در حال پر کردن فرم قرعه کشی عتبات عالیات هستند که غرفه ای را به خود اختصاص داده است.

کمی جلوتر صف های طولانی تری است که اغلب مادرها به همراه کودکانشان در این صف طولانی ایستاده اند. اینجا صف ورودی شبستان است و افرادی که قصد دریافت لباس سقایت( بلوز و سربند یا حسین(ع) به همراه بسته پذیرایی دارند، باید از این صف عبور کنند و خود را به شبستان برسانند.

ر بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران به بیان ویژگی‌های نوزاد شش ماهه ابا عبدالله الحسین (ع) پرداخت و گفت: امام زمان(عج) در روز جمعه پذیرایی خاصی از دوستداران خود دارد.
وی اظهار داشت: در اسلام مسئله نذر جایگاه خاصی دارد. افرادی که به شهدا اعتقاد دارند، در مشکلات زندگی ناامید نمی‌شوند و در مواردی که از خودشان و همچنین دیگران، کاری ساخته نیست، نذر می کنند تا کلید حل مشکلشان را از خدا بگیرند؛ نذرهای حضرت فاطمه (س) و حضرت مریم (س) از جمله نذرهایی است که در اسلام می توان به آن ها اشاره کرد.
صدیقی تصریح کرد: حضرت علی اصغر (ع) بیدارگر و پرچمدار جبهه جنگ نرم است. این حضرت در جامعه ما نیاز به برهان ندارد بلکه مردم ما سالانه از نذرهایی که برای ایشان می کنند، حاجت می گیرند و از مسائل قابل توجه درباره حضرت علی اصغر (ع)، شباهت ایشان به حضرت عیسی (ع) است.
وی ادامه داد: ای بانوان شما امروز فرزندانتان را به این محل آورده اید تا آدرس عشق، امید و مقاومت را از حضرت علی اصغر (ع) دریافت کنید. اگر شما هم مانند حضرت مریم (س) پاکی روح داشته باشید، ملائکه بر شما سجده خواهند کرد. اینکه شما امروز فرزندانتان را نذر حضرت علی (ع) کرده اید، ثواب قرآنی دارد. در این رابطه همچنین می توان به نذر مادر حضرت مریم (ع) در آیه ۳۵ سوره آل عمران اشاره می کند که از خداوند خواست فرزندش پاک و مطهر باشد.
امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: خداوند به بانیان برگزاری این همایش که نمادی از واقعه کربلا و حضور حضرت علی اصغر (ع) هستند، خیر بدهد چراکه الان در تمامی نقاط دنیا چنین پرچمی برافراشته شده است: تمام مذاهب و مکاتب در جریان واقعه کربلا حق را به امام حسین می دهند که کودکان خود را در این راه فدا کرد و امروز شما ادامه دهنده راه امام سوم هستید.
وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) نیز نهضت خود را یک نهضت حسینی نامگذاری کردند تا ادامه دهنده راه ولایت امام حسین (ع) باشد، گفت: خدا در قرآن سه پیامبر را برای ما معرفی کرده که در کودکی درجه نبوت داشتند. حضرت عیسی (ع) که مادرشان نذری بوده اند، پسر خاله حضرت عیسی یعنی یحیی شهید و سلیمان نبی (ع) این سه پیامبر هستند.
وی افزود: همچنین سه امام را داریم که در کودکی به مقام نبوت رسیدند که حضرت جواد (ع)، امام هادی (ع) و حضرت ولیعصر (عج) این سه امام هستند. همچنین در این زمینه چند شهید در زمره الگوهای شهدا محسوب می شوند که حضرت علی اصغر (ع) و عبدالله از جمله این شهدا هستند.

گهواره بزرگ و زیبایی که با تور سفیدی پوشیده شده است روی دست مادران دست به دست می‌شود. چهار گوشه این گهواره با گل‌های سفیدی مزین شده است. مادران با چشمان خیس مملو از اشک، در حالیکه کودکان خود را روی یک دست دارند، با دست دیگرشان گهواره را بدرقه می‌کنند.

مادرانی برای شفا گرفتن فرزندان خود به این مراسم آمده‌اند. تعدادی کودک که وضعیت جسمانی سلامتی ندارند نیز از حاضرین در این مراسم هستند.

چهاردهمین همایش شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه ماه محرم سال ۱۴۳۸ هجری در ششمین روز از ماه عزای حسینیر حالی برگزار شد که شبستان مصلای امام خمینی تهران مملو از شیرخوارگان سبزپوش با سربند قرمز رنگ «یا صاحب الزمان» بود که همراه با مادرانشان به یاد کوچک‌ترین شهید دشت کربلا آمده بودند تا بگویند راه علی‌اصغر(ع) با گذشت قرن‌ها همچنان ادامه دارد.