دیدار اعضای انجمن سینمای جوان مقاومت با آیت‌الله علوی گرگانی

دیدار اعضای انجمن سینمای جوان مقاومت با آیت‌الله علوی گرگانی

saber emami alavi

حضرت آیت الله علوی گرگانی در دیدار با اعضای انجمن سینمای جوان مقاومت بر نقش جهانی حماسه حسینی تاکید کردند و ورود جوانان متعهد به عرصه فرهنگ و هنر را از الزامات حرکت های جهادی دانستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حضرت آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلید قم دراین دیدار ضمن تقدیر و تشکر از حضور انجمن سینمای جوان مقاومت ریشه همه اعمال خداپسندانه را در قرآن ارزیابی کردند و فرمودند: به فرموده خود قرآن، هیچ چیزی نیست مگر اینکه در قرآن به آن اشاره شده است اما همیشه باید یک قرآن فهم در کنارمان باشد تا آیات را تفسیر و معنی کند.ایشان ادامه دادند: می بینیم که چنین کتابی در هر زمان قابل استفاده و برای هر موضوعی قابل بهره برداریست و آیه های آن به گونه ایست که گویی برای امروز نازل شده است. لذا می توان در امور فرهنگی و هنری و حتی فضای مجازی از قرآن بهره جست.

این مرجع تقلید پس از شنیدن الزامات و اقدامات انجمن سینمای جوان مقاومت و اهداف آن از سوی اعضای حاضر، ضمن دادن این مژده که ریشه فعالیت های مرتبط با مقاومت هم در قرآن ذکر شده است فرمودند: آیه شریفه «واعدو لهم مااستطعتم من قوه»  در هر عصری قابل استفاده است وبه معنی استفاده از تمام توان خود برای مقاومت در جهت اهداف اسلام است. این آیه مبین مفهوم مقاومت در هر زمانی است و حتی برای آینده هم قابل استفاده می باشد .

ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)  مبنی بر اینکه علم بشر به جایی خواهد رسید که با نگاه به کف دست می تواند بسیاری از اعمال از جمله پرواز را تجربه کند ادامه دادند: برخی مفاهیم اینگونه که توسط معصومین علیهم السلام بیان شده، اکنون برای ما قابل فهم نیست ولی قرآن برای همان زمان هم قابل استفاده و بهره برداری است. همانطور که روزگاری تصور ارتباط صوتی و تصویری با کیلومتر ها فاصله غیر ممکن بود. پس چه بهتر است که ما در هر زمانی از مقتضیات آن زمان عقب نیفتیم.

حضرت آیت اله علوی گرگانی با بیان این نکته که هنر یک ابزار است فرمودند: ائمه ما به ما سفارش کردند که نکات مثبت دشمنان خود را یادبگیریم و از موارد منفی احتراز کنیم لذا ابزار هنر فی ذاته حرام نیست بلکه هر ابزاری به مورد استفاده آن حرانم یا حلال می شود. مثلا همین شبکه های ماهواره ای  بخاطر اهداف ناشایست و ضد انسانی اداره کنندگانشان و محتوای مبتذلی که دارند دارای اشکال هستند و گرنه اگر از همین ابزار در راه صحیح استفاده شود مشکلی نخواهد داشت.

ایشان ضمن اشاره به ضرورت ارتباط با همه دنیا بیان کردند: چه بهتر که ما بتوانیم با کل ملل جهان ارتباط داشته باشیم و مفاهیم ناب و جهان شمول اسلام را به گوش آنان برسانیم.

ایشان با اشاره به حماسه عاشورا خاطر نشان کردند: حماسه روز عاشورا به گونه ای است که همه انسانها با هر کیش و آیینی که باشند می توانند از آن بهره بگیرند و حماسه حسینی حماسه ای جهان شمول است لذا باید به آن بها داد و در جهت ترویج جهانی آن کوشید تا فرهنگ مقاومت با این قالب استثنایی و منحصر به فرد در دنیا گسترش یابد.

ایشان با اشاره به دغدغه های رهبری در عرصه فرهنگ فرمودند باید جوانان معتقد و انقلابی به صورت جدی به این مقوله ها ورود کنند و با اقدامات و مدیریت جهادی و نظارت علما مسیر درست را بپیمایند تا این دغدغه ها هرچه سریعتر مرتفع شود.

ایشان فرمودند: ما در جایگاه حق هستیم اما متاسفانه گاهی قدراین حق بودن خود را نمی دانیم و گاهی کفار بیشتر به مسلک خود وفادارند.

ایشان با بیان لزوم ارتباط مستمر در فعالیت های گوناگون با علمای دین فرمودند: هر جا میبینیم که انحرافی صورت گرفته متوجه می شویم که روحانیت حضور نداشته است لذا باید در تمام مسیر ها با بزرگان دین مشورت صورت گیرد.

ایشان با بیان این نکته که  در هر حوزه ای باید به متخصصین آن رجوع کرد و عمل درست را انجام داد فرمودند: همانطور که در امور مثلا تعمیرات خودرو ها کسی نباید به مراجع تقلید مراجعه کند در مسائل دینی و حکم اسلام هم نباید به کسانی غیر از علما مراجعه شود . در مسائل هنری هم هرکجا احتیج به نظر اسلام و حکم شرعی بود باید از متخصصین دین کمک گرفت.

ایشان با انتقاد از عدم استفاده از متخصصان حوزوی در امور فرهنگی و هنری و  بدنه های اجرایی ادامه دادند: باید در تشکیل حلقه وصل از فعالان حوزه و دانشگاه و مجریان فرهنگ و هنر زیر نظر مراجع تقلید کوشید وافرادی خوش فکر باسواد و مطلع از سوی علما و مراجع معرفی و  در امور هنری و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرند تا این ارتباط گام به گام و موثر و مفید باشد.

آیت الله علوی گرگانی در پایان خاطرنشان کردند: خداوند در قرآن می فرماید سختی برای هر دو جبهه حق و باطل وجود دارد اما فرق شما این است که امیدتان به خداست و آن ها این امید را ندارند لذا این حرکت انجمن مقاومت انشااله در جهت دانستن قدر جبهه حق باشد و کم کاری ها را جبران کند همانگونه که خداوند میفرماید: سست نشوید و خود را کم نپندارین و غصه نخورید که شما برترید اگر مومن باشید.

ایشان همچنین با تاکید بر اطلاع رسانی در فضای مجازی این مقوله را بسیار مهم دانستند و برنامه ریزی دقیق برای استفاده از فضای مجازی برای گسترش و ارتباط جهانی را مهم ارزیابی کردند و ابراز امیدواری کردند تشکیل انجمن سینمای جوان مقاومت بتواند کاستی های موجود را جبران کند ودر آینده نزدیک اخبار خوشی را برای جامعه هنر انقلابی و اسلامی به ارمغان آورد .

در پایان این دیدار حضرت آیت الله علوی گرگانی ضمن ابراز خرسندی از ارتباط مداوم انجمن سینمای جوان مقاومت با ایشان از معرفی نماینده خود در این انجمن در آینده نزدیک خبر دادند.