دهمین کنفرانس خدمات پس از فروش برگزار شد

دهمین کنفرانس خدمات پس از فروش برگزار شد

«دهمین کنفرانس ملی راهکار‌های توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران» با حضور فعالان بازار و چهره‌های دانشگاهی مرتبط این حوزه در برگزار و از برترین‌های آن تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان «دهمین کنفرانس ملی راهکار‌های توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران» در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی با سخنرانی مهندس سید محمد علی امامی «دبیر کنفرانس»، محمد‌باقر معتمد «رییس اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع»، دکتر علیرضا داوودی «مدیر پایش فضای مجازی» و محمد طحان‌پور «رییس اتحادیه تهیه و فروشندگان لوازم خانگی تهران» و با حضور فعالان عرصه خدمات پس از فروش در ایران برگزار شد.

این کنفرانس هر سال با هدف تبیین جایگاه خدمات پس از فروش و بحث و تبادل نظر پیرامون مباحث مختلف در این حوزه برگزار می‌شود.

بررسی راهکار‌های ارتباط با مشتریان در حوزه خدمات پس از فروش، زنجیره تامین در دفاتر خدمات پس از فروش، نقش خدمات پس از فروش در بهره‌وری و توسعه بازار، راهکار‌های ارایه خدمات پس از فروش در تحریم‌ها، تامین مالی در پروژه‌های خدمات پس از فروش، راهکار‌های توسعه ملی از طریق ارایه خدمات سراسری از جمله محور‌های این کنفرانس بودند.

سید محمد علی امامی دبیر دهمین کنفرانس ملی راهکار‌های توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران اشاره به سابقه برگزاری این کنفرانس از سال ۱۳۸۷ افزود: اولین دوره این کنفرانس در سی امین سال انقلاب برگزار شد و خوشحالیم که امروز در آستانه چهلمین سال انقلاب دهمین دوره خود را برگزار می‌کنیم، این کنفرانس در واقع گردهمایی دانشگاه، صنعت و مدیران صنایع است چرا که بی‌شک بدون انتقال دانش موفق نخواهیم بود.

امامی با ابراز تاسف از این‌که برخی شرکت‌ها خدمات پس از فروش را ابزاری برای تبلیغات و بازاریابی می‌دانند، تصریح کرد: نمی‌توان به خدمات پس از فروش به عنوان خدمات سطحی نگاه کرد، زیرا امروزه مشتریان آگاه‌تر شده‌اند.

دبیر دهمین کنفرانس ملی راهکار‌های توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران با اشاره به رونمایی از دو کتاب «مدیریت خدمات پس از فروش پیشرفته» و «مدیرت خدمات پس از فروش» در دوره‌های ششم و هشتم این کنفرانس گفت: مطمئنم در صورت راه‌اندازی رشته دانشگاهی «خدمات پس از فروش و پشتیبانی» این کتاب‌ها می‌توانند به عنوان منبع درسی ارائه شوند ضمن آنکه به دنبال تکمیل سرفصل‌ها در این زمینه هستیم تا در آینده منابع دانشگاهی لازم تامین شود

محمدباقر معتمد، رییس اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع نیز در این برنامه گفت: نظارت بر حسن انجام خدمات پس از فروش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چه‌کسی باید این نظارت را انجام دهد؟ به اعتقاد من اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها صلاحیت انجام این کار را دارند. متاسفانه اهمیت چندانی به تولید‌کنندگان خُرد در کشور ما داده نمی‌شود. در بحث خدمات پس از فروش فقط مساله رفع مشکل فیزیکی مطرح نیست. مشتری باید از نظر روانی احساس رضایت داشته باشد. در این زمینه نقش سمن‌ها و NGO‌ها اهمیت بسیاری دارد.

همچنین علیرضا داوودی، مدیر پایش فضای مجازی در سخنانی گفت: اتصال بین صنعت، معرفی، تولید و ارایه با مقوله‌ای به اسم رسانه از سال ۱۳۷۷ اهمیت ویژه‌ای یافت و تا سال ۱۳۷۹ در اوج بود، اما از آن پس بین این عناصر اتصالی برقرار نشد و رسانه‌ای که باید تولید را به ارزش افزوده تبدیل کند، نداشتیم. رسانه نقش مهمی در صنعت دارد.

محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه تهیه و فروشندگان لوازم خانگی تهران نیز در این کنفرانس با اشاره به این‌که خدمات پس از فروش صنف لوازم خانگی در حال جان گرفتن بود، افزود: اکنون، با اوضاع اقتصادی پیش آمده این سامان‌یافتگی نسبی نیز به هم ریخت، توصیه می‌کنم که در استفاده از لوازم خانگی خود دقت بیشتری داشته باشید و در تعمیرات آن نیز به هر خدمات پس از فروشی اعتماد نکنید.

در ادامه از چهره‌های فعال در حوزه خدمات پس از فروش در دهمین کنفرانس ملی راهکار‌های توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران تقدیر شد.

بر این اساس «دهمین کنفرانس ملی راهکار‌های توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران» از مهدی یوسف زاده، محمد میرزایی، مهدی مریخیان، سید مرتضی میری، الهام حسنی، امید معبودی‌نیا، رمضان شیخی، سعید مسگری و محمد صلواتی با اهدای لوح تقدیر تجلیل کرد.

همچنین از شرکت‌های «پیشتاز موتور توس»، «بیمه سرمد» و «واحد خدمات پس از فروش زامیاد» نیز با اهدای تندیس دهمین کنفرانس و لوح تقدیر قدردانی شد.

لازم به یادآوری است که طی ۹ دوره گذشته برگزاری این کنفرانس بیش از ۱۵۰ مقاله و سخنرانی کاربردی در عرصه خدمات پس از فروش و گارانتی ارایه شده است.

ارایه گزارش عملکرد بخش دولتی توسط نمایندگان سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ارایه راهبرد‌های اجرایی رفع مشکلات قانونی و تبیین آن توسط نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع مجلس شورای اسلامی و همچنین هم اندیشی مدیران بخش خصوصی و طرح معضلات و کاستی‌ها در عرصه خدمات پس از فروش و پشتیبانی از جمله برنامه‌های اجرا شده این کنفرانس در دوره‌های پیشین خود بوده است.