براساس پیش‌بینی مدیرعامل شرکت مبین وان کیش که تنها شرکت با نوع کسب‌وکار محتوای دیجیتال در بازار سرمایه است، سهم اصلی بازار سرمایه کشور در پنج سال آینده متعلق به شرکت‌های تولیدکننده سرویس‌های دیجیتال خواهد بود.

وی که رئیس کمیسیون محتوایی سازمان نظامی صنفی رایانه‌ای استان تهران است با اشاره به اینکه شورای‌عالی فضای مجازی در نظر دارد که تا سال ۱۴۰۴ سهم اقتصاد دیجیتال و خرده‌فروشی الکترونیکی حدود ۱۰ درصد اقتصاد کشور را شامل شود و خدمات پایه کاربردی داخلی تا سال ۱۴۰۰ به‌طور کامل تامین شود، معتقد است براساس تجربه بین‌المللی پس از آمادگی زیرساخت‌ها ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه تسریع می‌شود. سید صابر امامی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه از ۴-۵ سال گذشته با افزایش ظرفیت اپراتورهای موبایل و اینترنت‌دهندگان FCP نقطه تحولی در کشور اتفاق افتاد گفت: افزایش سرعت اینترنت امکان دسترسی به سرویس‌های آنلاین را بسیار تقویت کرد و این افزایش در شکل‌های مختلف خود را نشان داد. وی با اشاره به اینکه صنعت حمل‌ونقل متحول شده، شبکه‌های بانکی کشور تغییر کرده و در حوزه‌های مختلف تغییرات زیادی ایجاد شده افزود: همه این سرویس‌ها متعلق به صنعت آی‌تی نیستند و صنایع مختلف از این ظرفیت استفاده کرده و توسعه یافته‌اند. وی یکی از این صنایع را صنعت محتوای دیجیتال دانست و تصریح کرد: با افزایش سرعت اینترنت ویدئوها و محتواهای مختلف دیجیتال در دسترس مردم قرار گرفت و به‌دنبال آن شاهد رشد سرویس‌هایی شدیم که محتواهایی از جمله فیلم و سریال و… به مردم ارائه کردند. به گفته وی دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت باعث جاری شدن محتواهای مختلف به زندگی مردم شد اما ابعاد صنعت محتوای دیجیتال و همچنین صنعت IT هنوز در کشور ما به نقطه بلوغ نرسیده و رشد آن ادامه دارد. وی با تاکید بر اینکه حداکثر ۲ درصد GDP کشور از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تامین می‌شود افزود: سهم این صنعت در GDP دنیا بیش از ۱۰ درصد است و براساس این آمار صنعت IT حداقل به اندازه پنج برابر شدن ظرفیت دارد.  وی با اشاره به شرکت‌های کلاسیک بورسی صنعت دیجیتال مثل مخابرات، همراه اول، های‌وب و … که تامین‌کننده زیرساخت‌ها بوده و رشدی منطقی را شاهد هستند، افزود: در کنار شرکت‌های مزبور تعداد کمی هم از شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ سرویس‌های دیجیتال حضور دارند. مبین وان کیش از اولین شرکت‌هایی است که به‌عنوان سرویس‌دهنده دیجیتال وارد بازار سرمایه شده است. وی با اشاره به بخش زیادی از استارت‌آپ‌های کشور که اغلب ارائه‌دهنده سرویس دیجیتال هستند، گفت: فاصله ۲ تا ۱۰ درصدی GDP توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های دیجیتالی پر می‌شود و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت سهم کوچکی در این زمینه در آینده خواهند داشت. امامی با تصریح بر اینکه صنعت محتوای دیجیتال هم در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۸ درصد GDP را شامل می‌شود؛ گفت: در آمریکا محتوای دیجیتال بر محتوای فیزیکال غالب شده است. این درحالی است که کشور ما سهم سرویس‌های محتوایی دیجیتال کمتر از ۲ صدم درصد GDP هست و این نشانه رشدی است که ما می‌توانیم در آینده در این صنعت داشته باشیم.

به گفته وی این سرویس‌ها در آینده تحول دیجیتال را در کشور ایجاد می‌کنند و جامعه روزبه‌روز بیشتر به این سرویس‌ها نیاز دارد. ایجاد کردن این حجم از تولید ناخالص داخلی قرار نیست با صنعت IT اتفاق بیفتد بلکه این نقش با تبدیل شدن صنایع قدیمی به صنعت جدید اتفاق می‌افتد. وی ضمن تاکید بر اینکه سرنوشت مبین‌وان که ارائه‌دهنده سرویس‌های دیجیتال است در کارنامه این صنعت بسیار مهم خواهد بود. اضافه کرد: موفقیت و عدم موفقیت این شرکت در رفتار بازار سرمایه و بازیگران آن در آینده این حوزه تاثیرگذار است. مبین‌وان در دو سال گذشته از یک شاخه کسب‌وکار بیرون آمده و در آینده تنها ۳۰ درصد بیزینس‌ شرکت از حوزه کسب‌وکار گذشته خواهد بود و ۷۰ درصد آن متعلق به استارت‌آپ‌هاست.

امامی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر مبین وان در بازار سرمایه رقیب ندارد افزود: یکی از دلایل رشد مبین وان در بازار سرمایه همین موضوع بود. با این همه با توجه به نیاز بازار پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده ۱۰ شرکت از صنعت سرویس‌ و محتوای دیجیتال در بورس عرضه شود. اما تا آمدن شرکت‌های رقیب فرصت داریم و سال آینده باید با تمرکز بیشتری حرکت کنیم.