معرفی “نویسندگان جوان برگزیده کشور” همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

معرفی “نویسندگان جوان برگزیده کشور” همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

saber emami bartar

سید صابر امامی و محمد ذاکری در شاخه “اقتصاد امروز” موفق به کسب عنوان نویسنده برتر از همایش معرفی نویسندگان جوان برگزیده که به همت وزارت ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد شدند.

به گزارش خبرنگار سینا همزمان با بیست و دومین هفته کتاب و کتاب‌خوانی نخستین همایش« دیدار و گفت و گوی نویسندگان جوان کشور و معرفی نویسندگان جوان برگزیده» با حضور جمعی از مسوولان و نویسندگان برگزیده جوان و ناشران کشور در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
دکترمحمد حسین ایمانی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ در این همایش گفت: برگزاری چنین همایشی با نام دانشگاه علم و فرهنگ هم خوانی دارد؛ دانشگاهی که در حال حاضر از لحاظ علمی بزگترین دانشگاه غیر انتفاعی است و 6 هزار دانشجو دارد و بیش از 40 رشته در مقاطع مختلف لیسانس تا دکترا را پذیرش می کند. دانشگاهی که دین محوری، پیشرفت و نوآوری را شعار اصلی خود قرار داده است. دانشگاهی که سالانه بهترین دانشجویان کنکور سراسری را جذب خود می کند.وی افزود: هم اکنون جهاد دانشگاهی در حیطه کتاب و کتاب‌خوانی حرف اول را می‌زند و پیشگام در این عرصه است. بزرگترین ناشر کتاب های دانشگاهی و کتاب سال دانشجویی بودن از افتخارات جهاد دانشگاهی است.وی عنوان کرد: توجه به پژوهش و کتاب جزء سیاست های اصلی این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های وابسته به جهاد دانشگاهی است به همین دلیل ما دانشجویان را به این سمت و سو سوق می دهیم.ایمانی اظهار کرد: همچنین امسال ما در عرصه مرتبط با حوزه علم و فرهنگ موفق به راه اندازی خبرگزاری رسمی سینا به آدرس اینترنتی  sinapress.ir شدیم. این خبرگزاری تریبونی برای ارایه پیشرفت های علمی کشور است.رییس دانشگاه علم وفرهنگ گفت: ما از لحاظ زمانی، مکانی و موضوعی این مناسبت های درهم تنیده را به فال نیک می گیریم و برای دست اندرکاران این برنامه آرزوی توفیق می کنیم.

دکتر عبدالحمید احمدی، معاون وزارت ورزش و جوانان نیز در این همایش، نویسندگان را سرمایه های گرانقدر این سرزمین دانست و گفت: در طی سال های اخیر بعد از پیروزی انقلاب مسیرهای سختی را با اتکا به این جوانان پشت سر گذاشته ایم. تردیدی نیست ادامه این مسیر در همه عرصه ها و موضوعات علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و…بار دیگر با اتکا به این جوانان تحقق خواهد پیوست. در واقع جوانان موتور حرکت کشور ما در همه عرصه ها هستند.وی افزود: هم جوانان ما باید با خود باوری و تلاش بیشتر، شناختی دقیق و عمیق تر نسبت به موضوعات کشور پیدا کنند و هم بخش‌های مدیریتی ما باید از این ظرفیت های محدود کشور بیش از گذشته استفاده کنند. یکی از موضوعاتی که باید بیش از گذشته به آن تاکید فراوان شود برقراری ارتباط نزدیک جوانان با عرصه قلم، نوشتن و کتاب خوانی است.وی عنوان کرد: هرچه فاصله بین جوان ،نوشتن ، آموختن و تحقیق بیشتر شود مطمئنا چراغ های دانش کم فروغ تر و کم سوتر خواهد شد.احمدی اظهار کرد: اگر ما چشم به امید آینده داریم باید گرایش به دانایی عمیق، تحقیق و تفحص و کتاب خوانی را از ابتدا در بین دانش آموزان نهادینه کنیم.معاون وزارت ورزش و جوانان گفت: ما باید در روش ها و سیاست هایمان شرایطی را فراهم کنیم که نگاه عمیق تر به علم و دانش در کشور نهادینه شود.

محمد سلگی، رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر برگزاری همایش « دیدار و گفت و گوی نویسندگان جوان کشور و معرفی نویسندگان جوان برگزیده» در ادامه مراسم گفت: ما در این همایش برای معرفی آثار نویسندگان به اطلاعات خانه کتاب استناد کردیم و با تحقیق و تفحص موفق شدیم 19 هزار کتاب چاپ اول در سال 92 تا نیمه اول93 از مقطع سنی سال 1358 استخراج کنیم.وی مباحث اساسی بصیرت، مهندسی فرهنگی و رجعت به تمدن اسلامی و الگوی اسلامی و یارانی پیشرفت، هویت دینی-ملی و انقلابی، جوانان و ورزش، جوانان و کتاب، زندگی دوم یا حضور جوانان در فضای مجازی، موضوع اخلاق در همه ابعاد آن (فرهنگی –اجتماعی)، توجه به کار گروهی در ترجمه و تالیف کتاب بین نویسندگان جوان، تلاش و توجه به موضوعات بین رشته‌ای، توجه به محور اشتغال و کار آفرینی، توجه به شعارهای سال، توجه به نیازها و مسایل اصلی کشور را از مهمترین محورهای موضوعی این همایش عنوان کرد و افزود: جوانی نویسنده، تعدد آثار، توجه خاص به مسایل جوانان و ورزش، جغرافیای خدمت ناشر، نو اندیشی در موضوع کتاب، توجه به نیازها و ضرورت های کشور، توجه به مقوله ویراستاری، رعایت اصول  ترجمه صحیح، توجه به امور فنی و رعایت اصول فنی نشر از جمله شاخص های اصلی انتخاب و گزینش ما برای معرفی نویسندگان این همایش بود.وی عنوان کرد: هیات داوران همایش بر مبنای عناوین مندرج در جدول یاد شده، آثار را بررسی کردند. نتایج این بررسی ها نشان داد که تعدد در کارها در بخش تخصصی درسی و کمک درسی و کنکور و سوال و تستی به طرز عجیبی بالاست. تعدد آثار در زمینه علوم کامپیوتر نه تنها بالاست بلکه موازی نویسی(همسان نویسی) در علوم کامپیوتر، پزشکی، مسایل دینی و تاریخی نیز جالب توجه است.سلگی اظهار کرد: در این بین بیشترین آثار تالیف شده مباحث حقوقی و قضایی اند که بیشترین تولید را داشتند. از بین کتاب های مربوط به مسایل اجرایی کشور، بحث کارآفرینی و کتاب های مدیریت و رفتار سازمانی، تعدد بیشتری داشته اند.رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: همچنین نویسندگان جوان به ساده سازی موضوعات علمی و دینی توجه داشته اند. گرچه می توان تصور کرد که این جریان حاصل نگاه خاص ناشران برای آثار زود بازده است.

دکتر صالحی، معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش گفت: امروزه دو مقوله کتاب و جوان از اهمیت زیادی برخوردار است. کتاب به عنوان مهمترین اختراع بشر و جوان به عنوان استعداد متراکم و انباشته انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است.وی افزود: برگزاری چنین همایش هایی می تواند حلقه اتصال بین این دو مساله مهم در حوزه سرمایه اجتماعی، کتاب و جوان باشد.وی عنوان کرد: اخیرا یکی از گرایش های و اهداف معاونت فرهنگی در این دوره به ویژه در هفته کتاب و کتاب خوانی، داشتن نگاه هم افزایی بین وزارتخانه ها، موسسات و مجموعه نهادهای مدنی و اجتماعی برای تحقق این امر مهم است.صالحی اظهار کرد: هم اکنون مقوله کتاب و جوان از دو منظر قابل تعامل و تفاهم است. منظر اول حلقه تولید کتاب در بین پدید آورنده(مولف)، ناشر، توزیع کننده( کتاب فروش)، اطلاع رسانی ، ترویج و تبلیغ کتاب، مصرف کتاب( به صورت انبوه و شخصی) است.وی گفت:جوانان به عنوان استعداد اجتماعی در کل این حلقه اهمیت زیادی دارند. چاپ 19 هزار کتاب چاپ اول توسط جوانان در طول یک سال و نیم رقم کمی نیست.وی افزود: منظر دوم تولید کتاب از جوانان و برای جوانان است. در این حوزه نیز می تواند اتفاقات خوبی رخ بدهد.

saber taghdir

اسامی برگزیدگان نخستین همایش «دیدار و گفت و گوی نویسندگان جوان کشور و معرفی نویسندگان جوان برگزیده» از سوی دبیرخانه این همایش اعلام شد:

شاخه مباحث نظری:«تحلیل ظرفیت نظریه ولایت فقیه در حوزه کارآمدی سیاسی» اثر مهدی قربانی (نشر نورعلم)

شاخه هویت دینی، ملی و انقلابی:گستره تمدن اسلامی در قرون میانی اثر سمیه السادات طباطبایی (مؤسسه اطلاعات)،«تبارشناسی تفکر علمی در ایران نوشته مجید ادیب‌زاده (الفبای هنر)»

شاخه جوانان و ورزش:خانواده و سلامت جسمی دختران جوان تألیف کبری عباسی نژاد (اهورا قلم)

شاخه اقتصاد امروز:هوش مصنوعی در اقتصاد تألیف حسین سهرابی وفا – یونس سلمانی (نور علم)،مدیریت خدمات پس از فروش نوشته سید صابر امامی- محمد ذاکری (سازمان انتشارات جهاددانشگاهی)

saber emami tandis

شاخه زندگی دوم و فضای مجازی:دختران و اینترنت اثر روژین شاملو (نشر گام)،بررسی جرایم رایانه‌ای و اینترنتی تألیف رامین دلخون اصل (آرنا)

شاخه توجه به کار گروهی:دیپلماسی تجاری ایران در دوران معاصر اثر سعیده سیادت – علیرضا پیرعلی (ورجاوند)

شاخه گرایش به موضوعات بین رشته‌ای:اتمسفر و هیدروسفر در قرآن تألیف گلاله غفاری (سازمان انتشارات جهاددانشگاهی)،از فرصت تا حسرت جوانی تألیف محسن فتاحی اردکانی (بوستان کتاب قم)

شاخه اشتغال و کارآفرینی:کارآفرینی نوین تألیف محمد شیرازی‌پور – نسترن حیدری- محمد حسین نوریایی (جباری)

شاخه مسائل نو و نیازهای کشور:دلیل الکترونیکی در نظام ادله اثبات دعوا تألیف محبوبه عبدالهی (خرسندی)،روانشناسی صنعتی به ترجمه سمیه داوودی – سعید طالبی (آییژ)

شاخه سبک زندگی، بهداشت و سلامت:دانشنامه پزشکی پدیده تألیف سهیل میرزایی (آرتین طب)،موریانه‌ها عجیب رشد کرده‌اند اثر محبت محبی (هنر و کتاب پرگار)

شاخه دین و عرفان:لا اله الا الله کلید درهای رحمت تألیف روح اله لک علی آبادی (عطش)،نجم ناطق تألیف حمیدرضا شیرعلی (مهرآیین) (جام جوان)

شاخه شعر و ادبیات:خلاصه الاشعار و زبده الافکار تصحیح نفیسه ایرانی (مرکز پژوهشی میراث مکتوب)،نقد نقد: روایتی آموزنده به ترجمه مترجمان: اکرم آیتی- راضیه حجتی‌زاده (جهاددانشگاهی اصفهان)

شاخه پژوهش هنر:تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ تألیف علی میراسماعیلی (عکاس هنر و کتاب پرگار)،اسطوره‌های شرق تألیف راضیه گرکنی – محمد عبدلی (موسسه انتشاراتی جمال هنر)

شاخه درسنامه‌ها:راهبردهای مدیریت بحران و اقتصاد مقاومتی تألیف افشین متقی – حسن حسینی امینی (شاخص پژوه)،آموزش کاربردی میکروکنترلر AVR تألیف کوروش خلج منفرد – پیمان حق گویی – ناصر حکیمی (سازمان انتشارات جهاددانشگاهی)

شاخه حقوق آفرینش‌های فکری:حقوق انتقال فناوری تألیف ابراهیم رهبری (سمت)،حقوق مالکیت فکری – معنوی محصولات نرم افزاری تألیف امیر نصیری خلیلی (ایده ایام)