کتاب شام آخر در وین نوشته حسن محمدی رو نمایی شد

کتاب شام آخر در وین نوشته حسن محمدی رو نمایی شد

saberemami

رونمایی+از+کتاب++شام+آخر+در+وین

مراسم رونمایی از کتاب “شام آخر در وین” به نویسندگی حسن محمدی با یادداشتی از دکتر صالحی در مجموعه شهر کتاب با حضور بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی،مجید تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده و کاظم جلالی نماینده مجلس و اهالی مطبوعات برگزار شد.

محمدخانی مسئول این مجموعه در ابتدای مراسم، اظهار داشت: ما در این مجموعه بیشتر شاهد رونمایی و نشست هایی از کتاب هایی در زمینه فلسفه تاریخ و دین و … بوده ایم. نشست ویژه امروز بسیار متفاوت است چون یک خبرنگار هسته ای یاداشتهای خود را که در مراحل مختلف مذاکرات هسته ای ارائه داشته و حالا در قالب کتابی آن را به تحریر در آورده است.

وی افزود: نکته قابل اهمیت این است که رسانه های ایرانی و خارجی چه تصویری از مذاکرات ارائه دادند.

بعد از صحبت های محمدخانی از حسن محمدی نویسنده این کتاب دعوت به عمل آمد تا در خصوص روند به نگارش در آمدن این کتاب توضیحاتی را به حاضران در سالن ارائه بدهد که وی این چنین سخنان خود را آغاز کرد: خوشحالم  دوستانی که در درون مذاکرات زحمات بسیاری کشیده اند در اینجا حضور دارند از جابری انصاری و کمالوندی سخنگوی دو مجموعه ای که بار خبرنگاران را بر دوش داشتند بسیار تشکر میکنم. همچنین از آقای تخت روانچی که همواره در طول مذاکرات خبرنگاران وی را مغز متفکر می دانند، ممنون هستم. این دوران از نظر فنی و دیپلماسی بسیار سخت و طاقت فرسا بود و مردم هم به شدت پیگیر بودند خود من معتقد بودم که باید تاریخ و وقایع نگاری هسته ای انجام شود. از انجاییکه  قرائت های مختلفی از برجام صورت میگیرد، ترجیح دادم در این مسیر به تنهایی گام بردارم و هریک از خبرنگاران هسته ای باید از منظر خود اتفاقات را نقل کنند. این کتاب محصول سیزده چهارده سال حضور من از بحث های مذاکرات هسته ای بوده و البته نگارشی که محصول تجربه های پیشین بود را در دوسال اخیر شروع کردم.

محمدی خاطرنشان کرد: سعی شده با نگاهی آسیب شناسانه از منظر رسانه ای در مذاکرات هسته ای کتاب نگاشته شود. البته خیلی تخصصی وارد بحث های هسته ای  نشده ام و این کتاب تلاشی مبنی بر مکتوب کردن تعاملات کنش ها، واکنش هاو رفتارهای نهادهای رسمی با رسانه ها است.

در ادامه از کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی برای سخنرانی دعوت به عمل آمد.

وی در ابتدا به نویسنده این اثر تبریک گفت و نگارش چنین کتابی را به عنوان کار خوب تلقی کرد و عنوان کرد: درخواست میکنم که خبرنگاران جوان همین راه را ادامه دهند. من کتاب را به دقت خواندم و مثل هر کتاب دیگری مزایا و مشکلاتی هم دارد، اما باید فرهنگ سازی شود و ادبیات رسانه ای شکل بگیرد و این امر هم ممکن نیست مگر این که تصویر سازی شود.

وی افزود: در این کتاب مقایسه ای در حوزه رسانه با آمریکایی ها صورت گرفته که مقایسه خوبی هم بود. نخست باید به خبرنگاران جوان بگویم که بنویسند و در نوشتن عدالت را هم مد نظر داشته باشید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: خبرنگارها کمتر به تحلیل می پردازند و حتی گاهی هم اتفاق افتاده که خبر را طوری انعکاس می دهند، به گونه ای که در زمین حریف بازی می کنند. در این کتاب نکات زیادی مثل کمبودهای مالی و مشکلات دیگری را که وجود داشت به خوبی بیان شده مثلا مقایسه سفارت اتریش و سویس را می کند، در کل نثر روان و جذابی را دارد.

کمالوندی تصریح کرد: در مجموع کتاب توصیفی تحلیلی خوبی به نگارش درآمده و توانسته به خوبی با فضای بسته ای که در مذاکرات وجود دارد ، تحلیل خود را بیان کند.

در ادامه سلطانی فر با تبریک به نویسنده این کتاب گفت :بحث من در رابطه با بخش دوم کتاب است، و اینکه رسانه های داخلی چقدر به منافع ملی توجه داشتند و به چه میزان منافع مردم را قربانگاه ، مسایل جناحی کردند. جواب را با توجه به پژوهش هایی که دانشجویان من انجام داده اند، عنوان میکنم. آمارها نشان می دهد روزنامه های اصلاح طلب ۷۱ درصد و اصولگرا ها ۷/۹ درصد نگاه مثبت داشتند.

سلطانی فر تصریح کرد: در این پژوهش ها روزنامه کیهان منتقد و همشهری به عنوان یک روزنامه بینابین معلوم شد که از فرایند خبر مداری کل روزنامه ها۷۶/۵  را به خود اختصاص دادند و درصد اندکی را به تحلیل اختصاص دادند.

وی یادآور شد: وزارت ، دستگاه دیپلماسی و دولت رسانه را در درجه دوم مطرح می کنند، همچنین معتقدند که باید آن ها تعیین کنند که چه چیزی را بنویسند. این نهادها هنوز به تاثیر رسانه ها باور ندارند و این در حالیست که می توانند خیلی از فضاها را تغییر دهند.

در ادامه تخت روانچی عنوان کرد: خیلی اهل صحبت و سخنرانی نیستم و بیشتر بهره می برم .در طول یک سال و نیم رسانه ها همراه با جزییات اخبار را پیگیری می کردم. اهمیت رسانه ها دیگر جای سوال ندارد و خود آمریکایی ها اعتقاد داشتند که رسانه ها به پیشبرد مذاکرات کمک می کنند، و در طول مذاکرات روزانه چندوقت یکبار خط دهی می کردند.

وی در ادامه گفت: آمریکا با این نگاهی که در سال های متعدد داشته این مسئله را نشان داده که رسانه نقش تعیین کننده ای دارند. البته نمی گویم که ما نقص نداشتیم، اما تلاش کردیم و در طول مذاکرات هرجا خبرنگاری را دیدیم بی توجهی نکردیم و نگاه ابزاری هم نداشته ایم و در کل به اهمیت رسانه ها واقف هستیم.

روانچی در آخر یادآور شد: فرقی نمی کند که نقد شویم یا تایید، بحث هسته ای یک موضوع فراجناحی است که حتی بسیار مورد توجه مردم بوده است.  در مجموع کار حرفه ای صورت گرفت و خبرنگاران طی این دو سال با تمام وجود خود انرژی گذاشتند و جناب محمدی تصمیم شجاعانه ای گرفتند و از ایشان تشکر می کنم.