معجزه آی سی تی

معجزه آی سی تی

سید صابر امامی در یادداشتی با نام معجزه آی سی تی در ویژه نامه نمایشگاه الکامپ به طرح ابعاد جدیدی از آثار معجزه آسای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای امروز پرداخته که در ادامه آمده است:

فراگیری اینترنت در دنیای امروز به نوعی مفهوم نیاز و رفع آن را دگرگون کرده است. شاید چند سال پیش در خیال کمتر کسی می‌گنجید که با در دست داشتن ابزار کوچکی به اندازه ۴ تا ۶ اینچ بتوان در کسری از ثانیه در هر مکان و زمانی مبلغی را از طریق یک برنامک بدون رفتن به شعبه بانک جابه‌جا کرد. یا با همین وسیله بلیت سینما خرید و از همان طریق وسیله نقلیه‌ای برای سفر درون‌شهری تهیه کرد.

با ظهور و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها شیوه حل مسائل و رفع نیازها نبود که متحول شد؛ بلکه نیازهای جوامع هم دست‌خوش تغییراتی جدی شد که مثال بارز آن صنعت سرگرمی و بازی است که سالانه درآمد قابل توجهی را در جهان به خود اختصاص می‌دهد. این معجزه آی‌تی است. معجزه‌ای که بر بستر ارتباطاتی که از طریق اینترنت مهیا شده به وقوع پیوسته و در دنیای امروز بر همه امور سایه افکنده است.

در واقع روز به روز شاهد هستیم که وابستگی شدیدتری برای رفع نیازهای‌مان به اطلاعات و ارتباطات پیدا می‌کنیم. حال اگر در مقیاس کلان‌‌تر به این موضوع بنگریم متوجه می‌شویم که به همان نسبتی که ما انسان‌ها به فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته شدیم، کسب‌و‌کارها نیز به این فناوری وابسته شده‌اند و از این رو می‌توان آی‌سی‌تی را سلطان صنایع و کسب‌وکارهای مختلف دانست. چرا که در حال حاضر این فناوری تاثیر شگرفی در پیشرفت جوامع داشته و هم‌چنین باعث افزایش قابل ملاحظه تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورها شده است و ارزش افزوده قابل توجهی هم در همه امور از اقتصادی و سیاسی گرفته تا فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده است.

هر چند در کشور ما هم مجموعه‌های زیادی در این حوزه فعال هستند، اما متاسفانه سهم آی‌سی‌تی در ایران به نسبت جمعیت تحصیل‌کرده و جوانش بسیار اندک است و به نظر می‌رسد توجه ویژه‌تری باید به آن شود. چرا که با روشن شدن موتور آی‌سی‌تی نه تنها این صنعت، بلکه کسب‌وکارها و صنایع دیگر هم بهره‌مند می‌شوند و می‌تواند تاثیر قابل توجهی هم در رشد تولید ناخالص داخلی و به تبع آن در کاهش بیکاری داشته باشد.